На початку жовтня ворог почав цілеспрямовану атаку на енергетичну інфраструктуру нашої країни. Кожного тижня десятки ворожих ракет завдають ударів по наших енергетичних об’єктах. Через це в більшості регіонів України вже місяць спостерігаються проблеми з постачанням електроенергії, а у деяких містах світла немає по декілька днів. Такі обставини дуже сильно впливають також на енергозалежні галузі нашого життя, зокрема на інтернет-зв’язок у наших домівках. Що відбувається із мережею Інтернет, та що компанія робить, аби зберегти зв'язок під час відключень електроенергії? На ці питання відповідають наші технічні спеціалісти.
Наскільки взагалі мережа Інтернет залежить від постачання електроенергії?
Якщо казати про мирні часи та про мережу Інтернет, то вона повністю залежить від енергопостачання. Живлення потрібне на усіх етапах постачання послуги – від магістральних вузлів, які зв’язують усю країну, до розподільчих вузлів, які «роздають» Інтернет у вашому будинку чи під’їзді.
Тобто під час повного «блекаута» треба заживити кожне обладнання в мережі?
Так, і треба розуміти, що, наприклад, кінцевих розподільчих станції у компанії «Датагруп-Volia» тисячі по всій країні. Тому, відверто кажучи, оснастити кожну таку станцію акумуляторною батареєю (АКБ) чи генератором неможливо, навіть виходячи з того, що в Україні просто немає відповідної кількості для закупівлі. Тому ми побудували систему пріоритетності та намагаємось забезпечити роботу спочатку ключових вузлів, а далі вже працюємо над живленням усієї системи.
Також треба зазначити, що аварійні вимкнення електроенергії спричиняють вихід із ладу систем резервування електроживлення, а для відновлення працездатності необхідний виїзд фахівця компанії для проведення ремонтних робіт. А також те, що у випадку з АКБ на їхню повну підзарядку треба від 18 годин, а за наявного графіка відключень вони просто не встигають зарядитись, тому наші технікі на критичних вузлах проводять заміну АКБ, а розряджені везуть на станції, де є постійне живлення. І ця проблема стосується усіх без виключень операторів.
Можна конкретніше про цю «систему пріоритетності»?
У першу чергу це магістральні вузли, призначення яких – отримувати трафік із-за кордону та передавати його по всій країні. Якщо вони знеструмляться, то Інтернет буде відсутній у цілих містах, незважаючи на те, чи є там електрика або ні. Такі вузли ми забезпечуємо генераторами високої потужності для цілодобової роботи.
Наступна категорія – це наші (і не тільки) дата-центри, які забезпечують роботу нашої економіки та зберігають надважливу інформацію, у тому числі й державну.
Далі йдуть підприємства критичної інфраструктури – наприклад, банківського сектора. Без зв’язку вони не зможуть здійснювати транзакції, виплачувати зарплати та пенсії. Сюди ж відносяться об’єкти енергетичної системи та державні установи, робота яких є критично важливою для країни.
І вже після них йдуть наші головні й підголовні станції та районні вузли зв’язку, що забезпечують Інтернетом окремі населені пункти чи райони міста. Таких об’єктів у нас сотні. Багато з них ми вже забезпечили автономними джерелами живлення або дизельними генераторами. Але таку кількість об’єктів забезпечити живленням одночасно дуже складно.
І в кінці цього ланцюга розташовані розподільчі вузли в будинках абонентів, про які ми казали вище. Є випадки, коли абоненти самі пропонують заживити розподільчі вузли від генератора, який вони придбали для потреб свого будинку чи під’їзду. Іноді це дійсно може врятувати ситуацію.
Це все дуже добре, але що ви робите, аби вирішити проблему відсутності послуг у конкретного абонента?
По-перше, компанія заздалегідь готувалась до такого розвитку подій. Ми забезпечили ключові мережеві об’єкти системами безперебійного живлення. Зокрема, в останні місяці ми додатково закупили велику партію генераторів для підтримки безперебійної роботи міських мереж. Також ми побудували 11 додаткових резервних ліній, що дозволяє нам оперативно перемикати трафік зі знеструмлених частин мережі на інші. Зараз ми активно продовжуємо процес закупівлі генераторів та АКБ для забезпечення роботи мережі під час відключень електроенергії. Також ми працюємо над замовленням нових комплектів літієвих АКБ, які мають більшу ємність та більш швидкий цикл перезаряду. Фокусуємося на закупівлі мобільних, а не стаціонарних генераторів, які можна перенаправляти туди, де в них є найбільша потреба. Ми синхронізували роботу технічних служб із графіками віялових відключень у різних містах, щоб вони могли оперативно усувати проблеми на об’єктах мережі.
Усі ці заходи дозволили суттєво підвищити відсоток підголовних станцій, що мають змогу працювати в автономному режимі. І ми докладаємо максимальних зусиль, аби ще збільшити цей показник.
Що ви можете сказати чи побажати вашим абонентам у такі скрутні часи?
По-перше, наберіться терпіння. Зима буде складною. Ворог свідомо знищує енергетичну інфраструктуру країни, від якої залежить чимало сфер нашого життя. Але ми ніколи не припиняємо робити все можливе і навіть більше, щоб забезпечити кожного українця надійним та якісним зв’язком.
По-друге, бережіть себе. Не нехтуйте сповіщеннями про повітряні тривоги, прямуйте до безпечних місць. Нам потрібен кожен українець, щоб після закінчення війни відновити та розбудувати нашу країну.
Тримайтесь, все буде Україна!